30.9 – 1.10.2006 – CHKO Strážovské vrchy byla vyhlášena v roce 1989. Skládá se ze dvou samostatných geomorfologických jednotek – Strážovské vrchy a Suľovské vrchy. Území se vyznačuje hustou říční sítí. V oblasti je množství evidovaných pramenů kvalitní vody. Toto území je bohaté i na termální vody ( Trenčianské Teplice , Bojnice ). První den vycházíme z obce Košecké Podhradie.

Jen chvilku jdeme po zelené a v osadě Háj přecházíme na žlutou a stoupáme na skalnatý vrchol Vapeč ( 956 m. ) . Z vrcholu je krásný kruhový výhled. Patří mezi nejatraktivnější dominanty Strážovských vrchů. Po chvilce scházíme po červené značce s malým blouděním do obce Kopec, kde nás čekal autobus na převoz na další trasu. Po dlouhém čekání a pátrání po ztracených turistech odjíždíme do obce Zliechov s tím, že autobus se vrátí a počká na zbloudilé. Pokračujeme tedy v putování z obce Zliechov významnou především několika chráněnými stromy na nejvyšší vrchol Strážov ( 1213 m. ) s kovovým křížem. Strážov tvoří masiv stávající z 5-ti vrcholů. Samotný vrchol je skalnatý a je z něj skoro kruhový rozhled. Pod Strážovem na červené značce se nachází i dva Strážovské vodopády : horní – 9 m vysoký a dolní – 6m vysoký. Od Strážova sestupujeme červenou značkou do obce Čičmany , kde se setkáváme s ostatními turisty. Obec Čičmany je významnou národopisnou lokalitou, založená v r. 1272. Čičmany jsou dnes památkovou rezervací lidové architektury. Zdejší dřevěnice s malovanými bílými ornamenty z vápna jsou nezaměnitelným prvkem a na Slovensku nemají obdoby. Druhý den začínáme v Rajecké Lesné s prohlídkou snad 10-ti metrového Betlému. Odtud nás autobus zavezl do ústí doliny Široká. Stoupáme po žluté značce potokem do Vržanského sedla, kde se napojujeme na červenou značku. Cestou obdivujeme skalní ostroh Ostrá skála a pokračujeme namáhavou cestou na dominantní vrchol Klak se strmou skalní stěnou, kterou můžeme vidět i od nás z Beskyd. Sestoupili jsme do Fačkovského sedla a po doplnění tekutin se 31 turistů loučí s krásným krajem Strážov a Malá Fatra.